اینستاگرام درآمد خود را چند برابر کرده اند. حتی بسیاری از افراد با ظهور اینستاگرام، توانسته اند فروشگاهی مجازی برای خود برپا کنند و کسب و کاری از خود داشته باشند.
شاید تا چند سال پیش این توقعات از اینستاگرام بیش از حد تصور به نظر می رسید؛ اما رفته رفته اینستاگرام تا حدی گسترش پیدا کرد که بستری شد برای پیشرفت هر نهاد و کسب و کاری. اینستاگرام توانست ابزار های زیادی به محیط خود برای کاربران به وجود بیاورد. به طور مثال مدت زیادی نمی گذرد که قابلیت تگ خرید در اینستاگرام به وجود آمده است.
همین موارد هستند که به شدت باعث افزایش تعداد کاربران اینستاگرام شده اند. اینستاگرام در حال حاضر دارای 500 میلیون کاربر فعال می باشد. این تعداد کاربر زمینه بسیار عالی را برای پیاده سازی کمپین های تبلیغاتی به وجود آورده اند؛ زیرا هر نوع تبلیغی در هر شبکه اجتماعی، نیازمند مخاطبان زیادی است. در ادامه قصد داریم به این که کمپین تبلیغاتی چیست و چه مزایایی دارد بپردازیم. کمپین در واقعی یکی از بهترین راه ها برای تبلیغات پیج اینستاگرام است. همراه ما باشید.
کمپین تبلیغاتی اینستاگرام چگونه به شما کمک میکند؟
فهمیدن این که کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام چیست اصلا کار سختی نیست؛ ولی پیاده سازی آن کار هر کسی هم به حساب نمی آید. امروزه اینستاگرام بستری بسیار عالی برای بازاریابی شده است. بازاریابی چه در دنیای واقعی و چه در اینستاگرام، نیازمند اصولی می باشد. اینستاگرام امروزه ابزار های بسیار زیاد و عالی را برای بازاریاب های حاضر در برنامه به وجود آورده است.
بازاریابی در اینستاگرام دارای روش های مختلفی می باشد. یکی از راه های بازاریابی در اینستاگرام، ایجاد کمپین های تبلیغاتی است. به طور کلی بازاریابی در اینستاگرام می تواند با اهداف مختلفی انجام شود. از اصلی ترین اهداف بازاریابی در اینستاگرام می توان به افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند و برقراری تعامل اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام، تمامی این اهداف را برآورده می کنند.
حتما از خود می پرسید که این کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام چیست و چه مزایایی برای کسب و کار ها دارد؟ اینستاگرام از لحاظ محتوایی، نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر بسیار گسترده تر می باشد. زیرا در اینستاگرام می شود از محتوای تصویری و متنی همواره استفاده کرد. نحوه فعالیت کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام هم دقیقا همراه با محتوا می باشد.
کمپین های تبلیغاتی در اینستاگرام، سعی در منتشر کردن محتوای عالی در صفحه ای مخصوص یک کسب و کار دارند. اصلی ترین هدفی که در این روش بازاریابی وجود دارد، افزایش علاقه نسبت به یک کسب و کار می باشد. در تمامی پروسه فعالیت کمپین های تبلیغاتی، سعی می شود با استفاده از محتوای عالی، علاقه از یک برند و کسب و کار را بالا ببرند. مفهوم و کارکرد کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام به قدری گسترده می باشد که به این راحتی ها نمی شود از آن گذر کرد. ادامه این مطلب را دنبال کنید. در کنار کمپین میتوانید برای افزایش بیشتر فالوورهای خود از تبلیغات پاپ آپ اینستاگرام نیز استفاده کنید.
در یک کمپین تبلیغاتی باید چه مواردی رعایت شود؟
در بخش قبلی کمپین تبلیغاتی را بیشتر شناختید و اصلا چرا استفاده می شود. اما باید بدانید که یک کمپین تبلغاتی در اینستاگرام، فقط در تولید محتوا برای یک کسب و کار خلاصه نمی شود. البته که اصلی ترین فعالیت یک کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام همین است؛ ولی برای رسیدن به اهداف کسب و کار با استفاده از یک کمپین تبلیغاتی، باید دارای یک سری موارد بود. در ادامه این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.
هدف کمپین خود را مشخص کنید
همان طور که در جواب کمپین تبلیغاتی اینستاگرام چگونه کار میکند توضیح دادیم، کمپین تبلیغاتی روشی برای بازاریابی می باشد. اما برای هر بازاریابی، باید یک هدف کلی تعیین شده باشد. به طور کلی بازاریابی می تواند دارای اهداف کلی باشد؛ ولی در اصل باید یک هدف را محور بازاریابی خود قرار دهید.
مخاطبان کسب و کار خود را برای ایجاد کمپین تبلیغاتی بشناسید!
همان طور که گفتیم، در کمپین های تبلیغاتی اینستاگرام محوریت در پایه تولید محتوا می باشد. اما این تولید محتوا برای چه کسانی انجام می شود؟ فرقی ندارد شما دارای یک کسب و کار بزرگ هستید یا یک فردی هستید که تازه کسب و کارش را راه انداخته است؛ در هر صورت باید مخاطب خود را در کمپین تبلیغاتی اینستاگرام مشخص کنید.
در کمپین اینستاگرام باید بدانید که برای چه کسانی دارید تولید محتوا انجام می دهید. بعد از این که مخاطبان خود را در کمپین تبلیغاتی شناختید، می توانید با سهولت بیشتر و خرجی بهتری تولید محتوا انجام دهید. به طور مثال زمانی که با مخاطب های کسب و کار خود آشنا شوید، دیگر می دانید چه محتوایی بیشتر بر پایه علایق مخاطبانتان می باشد.
این گونه کمپین تبلیغاتی و کسب و کار شما بهتر و سریع تر نتیجه خواهد گرفت. راه های مختلفی برای شناختن مخاطب های برند شما وجود دراد. به طور مثال می توانید آمار پست های پیج خود را چک کنید و ببینید بیشتر چه پستی تحت حمایت قرار گرفته است. همچنین می توانید ببنید مخاطبان شما بیشتر چه پیج هایی را دنبال می کنند و شیوه فعالیت آن پیج در کمپین تبلیغاتی اینستاگرام چیست.
برای کمپین اینستاگرام برنامه ریزی کنید
چنانچه مدیریت پیج اینستاگرام بر عهده شما است، هر نوع فعالیتی در اینستاگرام باید دارای برنامه ریزی باشد؛ چه برسد به فعالیت های یک کمپین تبلیغاتی. بعد از این که هدف خود را از کمپین مشخص کردید و مخاطبان خود را هم شناختید، باید برای فعالیت خود برنامه ریزی کنید. این برنامه ریزی برای فعالیت های مختلف کمپین باید پیاده سازی شود.
به طور مثال باید برنامه ریزی کنید که پست های خود را در ساعت های مناسبی منتشر کنید. در واقع باید برای تولید محتوای کمپین اینستاگرام، برنامه ریزی شود. اگر به طور خود جوش و در هر ساعتی که میل داشته باشید محتوا منتشر کنید، طبیعتا نتیجه ای هم نخواهید گرفت.
با اینفلوئنسر ها همکاری کنید
شما می توانید به خودی خود و با انجام اصولی خاصی، کمپین تبلیغاتی را به موفقیت برسانید؛ اما این می تواند مقداری دشوار به نظر برسد. حتی پروسه نتیجه گرفتن شما هم در این روش سخت می باشد. ما به شما پیشنهاد می کنیم در فعالیت های کمپین اینستاگرام خود با اینفلوئنسر ها همکاری کنید. اینفلوئنسر ها افرادی تاثیر گذار هستند که در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر فعالیت دارند.
همکاری با اینفلوئنسر ها باعث می شود سرعت موفقیت کمپین تبلیغاتی شما افزایش پیدا کند. همچنین خروجی که از کمپین خود کسب می کنید، دارای اعتبار بیشتری می باشد. امروزه اینفلوئنسر های زیادی در زمینه های مختلفی فعالیت دارند. به شما پیشنهاد می کنیم برای کمپین تبلیغاتی خود، با اینفلوئنسر هایی همکاری کنید که در زمینه برند شما فعالیت داشته باشند. توجه داشته باشید که اینفلوئنسرها برای همکاری با شما، هزینه ای را دریافت می کنند.
و ما میتوانیم متناسب با بودجه شما پربازدیدترین کمپین رو با ضمانت برای ما اجرا کنیم .
تبلیغات در اینستاگرام
اینستاگرام در چند وقت اخیر به یکی از جذاب ترین برنامه ها برای تبلیغات تبدیل شده است. فقط کافی است به چند نوع آمار در مورد تبلیغات در اینستاگرام توجه کنید:
در ژوئن ۲۰۱۸ بیش از یک میلیارد کاربر فعال در اینستاگرام بوده است.
پانصد میلیون نفر از این کاربران به صورت روزانه از این پلتفرم استفاده کردهاند.
در حالی که تعداد کاربران اینستاگرام در سال ۲۰۱۳ فقط ۱۳۰ میلیون نفر در ماه بود، در حال حاضر به حدود ۱۰ برابر رسیده است.
نرخ تعامل کاربران با فیسبوک در حدود ۶۰ درصد و تعامل آنها با اینستاگرام ۳۸ درصد است.
انواع کمپینهای بازاریابی در اینستاگرام
کمپینهای بازاریابی اینستاگرام بسته به کارایی و هدفی که دنبال میکنند، هر یک در دستهای جداگانه قرار میگیرند و شامل مفاهیم و فعالیتهای منحصربهفردی هستند که به منظور دستیابی به هدف یاد شده بهینه شدهاند.
در ادامه مقاله شما را با پرکاربردترین و رایجترین این دستهها آشنا خواهیم کرد؛ شما نیز با در نظر گرفتن نیازها و هدفی که دنبال میکنید میتوانید توجه خود را معطوف به یک یا چند عدد از این دستهها کنید.
۱. کمپین آگاهی از برند (Brand Awareness)
همانگونه که از نام این کمپین برمیآید، در آن تمرکز اصلی معطوف به معرفی بیشتر شرکت، محصولات یا خدمات به مخاطبان است. این دسته از کمپینها بیشتر مورد استفادهٔ برندهای تازهتأسیسشده و نیز صاحبان مشاغلی است که قصد دارند با گروه جدیدی از مخاطبان ارتباط برقرار کنند و در آن باید سعی کنید هر چیزی را که درباره برندتان وجود دارد و به نظرتان منحصربهفرد، متفاوت و جالبتوجه میآید در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید.
اینستاگرام به عنوان پلتفرمی شناخته میشود که در آن، کاربرانش به دنبال برندهای جدید میگردند و برخی از آنها را دنبال میکنند (۸۰٪ کاربران اینستاگرام اکانت اینستاگرام حداقل یک شرکت را دنبال میکنند)، بنابراین انتخابی عالی برای کمپین معرفی بیشتر برند است. نکتهٔ دیگر اینکه قرار دادن محتوا در اینستاگرام برای کاربران فعالیتی است که ارزش هزینه و زمانی را که برای آن گذاشته میشود دارد: ۷۵٪ کاربران اینستاگرام پس از مشاهده محتوای جالبی که توسط برندی بخصوص قرار داده شده باشد، پیگیر فعالیتهای دیگر برند میشوند (برای نمونه به وبسایت برند سر میزنند).
۲. کمپین ارزشی و مسئولیت اجتماعی
مشتریهای کمسنوسالتر و جوانتر که در حال حاضر بخش اعظم کاربران اینستاگرام را تشکیل میدهند، تنها به محصول یا خدمات ارائه شده توسط شرکتها توجه نمیکنند و در کنار آن، به موازین اخلاقی و مسئولیتهای اجتماعی برند موردعلاقهشان هم اهمیت میدهند.
راهاندازی کمپین ارزشی، روش بسیار خوبی برای معرفی کردن ارزشهایی است که برند شما از آن حمایت میکند. برای این منظور میتوان با سازمانهای خیریه قرارداد بست (و دیگر کارهای این چنینی). کمپین برای مشخص کردن آرمان شرکت، توجه و اعتماد مخاطبانی را که ارزشی مشابه با شما دارند جلب میکند و مشغولیت کاربرانی که از چگونگی اوضاع اجتماعی خبر دارند و مسائل مرتبط با آن را دنبال میکنند، بیشتر میکند. در کشور ما خصوصاً به نظر میرسد که این مورد بسیار اثربخشتر از سایر نقاط دنیا باشد چرا که مردمی نسبتاً آرمانگرا و علاقمندتر به امورات نیکوکاری داریم. البته دقت کنید که هر چقدر انجام چنین اقداماتی میتواند تاثیر مثبت داشته باشد، اما اگر رنگ و بویی از فریب در این گونه کمپینهای شما وجود داشته باشد به مراتب اثر مخربی روی برند شما خواهد گذاشت.
۳. کمپینهای فروش و تبلیغات
فروش محصولات به وسیله تبلیغ کردن برای آنها در اینستاگرام به یکی از شیوههای پراستفاده توسط برندهای مختلف تبدیل شده است. میتوان با استفاده از کدهای تخفیف دنبالکنندهها را تشویق به خرید محصولات کرد. نظر به اینکه حالا دیگر امکان خرید مستقیم از اینستاگرام هم وجود دارد (البته در ایران بسیار دشوار است)، اگر پیشنهاد فروش خوب و وسوسهانگیزی داشته باشید، کار چندان دشواری برای فروش محصولات پیش رو نخواهید داشت.
تعطیلات و برخی مناسبتهای بخصوص در طول سال، زمان ایدهآلی برای راهاندازی کمپین فروش هستند. اگر قصد افزایش میزان پیشفروش محصولی بخصوص را داشته باشید یا بخواهید موجودی باقیمانده از محصولی قدیمیتر را به پایان برسانید، میتوانید کد تخفیفی به دنبالکنندههای خود در اینستاگرام بدهید که برای مدت زمان کوتاهی اعتبار داشته باشد؛ این یکی از راهکارهای فروش سریع محصولات موردنظر است.
۴. کمپینهای رقابتی
در حال حاضر برنامههای رقابتی متعددی توسط برندها در اینستاگرام در نظر گرفته میشود، چراکه تأثیر شگرفی بر افزایش مشغولیت کاربران دارند. میتوان به هنگام برگزاری این برنامهها، قوانینی وضع کرد که برای محقق شدن اهداف شرکت کارایی داشته باشند: برای نمونه، میتوان از شرکتکنندگان درخواست کرد برای ورود به رقابت، یکی از دوستان خود را تگ کنند (با این کار میتوان دنبالکنندههای بیشتری پیدا کرد)؛ بهعلاوه میتوان برای هر شرکتکننده فرمی در نظر گرفت که پیش از ورود به رقابت پر کند و با این کار ایمیلهای بیشتری در اختیار داشته باشید ( و اگر آموزش ایمیل مارکتینگ دیده باشید با آن بتوانید بیشتر بفروشید).
۵. کمپین عرضه محصولات
اگر قصد عرضه (Launch) محصول یا خدماتی بخصوص را داشته باشید، راهاندازی کمپینی برای این منظور میتواند ایده کارآمد و خوبی باشد. این کار باعث میشود تا مخاطبان با شور و هیجان بیشتری انتظار محصول یا خدمات جدید شما را بکشند و شما نیز به نوبه خود این فرصت را پیدا خواهید کرد تا با آزادی عمل بیشتری درباره مزایا و کیفیتهای محصول یا خدمات خود اطلاعات ارائه کنید. در تصویر زیر میبینید که بیمهبازار از محصول جدید خود رونمایی کرده است.
۶. کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
در این گونه کمپینها از مشتریها و دنبالکنندهها درخواست میشود تا تصاویری از خودشان، در حالی که از محصولات برندی بخصوص استفاده میکنند، به اشتراک بگذارند. هشتگ مشخصی هم برای این گونه کمپینها در نظر گرفته میشود تا پیوستگی آن حفظ شود. کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر علاوه بر اینکه باعث معرفی بیشتر و بهتر برند شما میشود (به خاطر استفاده از هشتگ)، محتوایی در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید در دیگر کانالهای ارتباطیتان هم مورد استفاده قرار دهید. یکی از مهمترین مسائلی که کاربران را ترغیب به شرکت در این گونه کمپینها میکند، امکان قرار گرفتن تصاویر آنها در معرض دید دیگران به وسیلهٔ برندها است. بسته به نیازهای گوناگون برندها هدف در نظر گرفته شده برای راهاندازی این گونه کمپینها و روشهای راهاندازی آنها میتواند متفاوت باشد، با این حال وجه مشترک تمامی این کمپینها تمرکزشان بر متقاعد کردن مشتری برای انجام کاری بخصوص، در زمانی مشخص است. شاید در نگاه اول این گونه به نظر برسد که برای کمپینهای معرفی بیشتر برند و محتوای تولید شده توسط کاربر نیازی به مشخص کردن ضربالعجل نباشد، اما اگر زمان زیادی از آغاز بهراهاندازی آنها بگذرد و نتایج مطلوب حاصل نشود، ممکن است فعالیت مخاطبان در کمپین کمتر و کمتر شود و دیگر هیچوقت نتوان به نتیجه رسید.